SLIK SPOTTER DU ET ORIGINALVERK
Det er ingen hemmelighet at jeg elsker originalverk, og mener at alle burde eie ett. Men hva er det egentlig som skiller et originalverk fra ett trykk? Kan vi spotte det med det blotte øye? Svaret er et rungende “Ja!”. Selv vi som ikke har kunstutdannelse kan klare det.
La oss ta det helt grunnleggende, og starte med å forklare hva et originalverk egentlig er. Et originalverk er det opprinneliget kunstverket som kunstneren selv har produsert. Når jeg referer til originalverkene i galleriet pleier jeg å si at det er kunstnerens eget håndarbeid.
Selv om det finnes utallige måter å skape originale malerier på, finnes det et par punkter som ofte går igjen på originale kunstverk. Jeg har listet opp tre punkter som går igjen for originale verk, og som gjør at disse blir eksklusive - både for deg personlig og i faktisk verdi. Dette kan være greit å ha i bakhode når du skal investere i et nytt maleri.
​
​
-
Ingen trykknummer
Neste gang du går inn i et galleri, se deg rundt og se hvor mange av maleriene som er rammet inn og som har et trykknummer nederst i høyre hjørne. At maleriene har trykknummer betyr at de er trykket opp i flere eksemplarer, og dermed ikke er originale. Selv på mange dyre og anerkjente gallerier er det tung overvekt av malerier som er trykket opp i hopetall og rammet inn i flere hundre eksemplarer.
2. Oppspent på lerret
Mens brorparten av trykkede malerier og kopier er rammet inn i paspatur og ramme, er originale malerier ofte malt på et lerret av bomull eller lin, og spent opp på en blindramme. En blindramme er det du kan se på bildet under, hvor lerretet er dratt hele veien rundt en ramme i treverk eller aluminium, og gjøres usynlig, der det er kunsten som får hovedfokus og ikke rammen. Det finnes unntak her, som for eksempel dette originale maleriet i blått og gul av Elisabeth Brandtzæg, der hun har malt direkte på papir. Men på malerier som dette kan du tydelig se malingen hun har lagt, og dette fører meg videre til neste punkt, dybden fra malingen.
3. Dybden fra malingen
Dette er kanskje den mest åpenbare faktoren, men det er også den mest betydningsfulle. Det er her du vil se alle timene kunstneren har lagt ned i maleriet. Alle timene malingen har tørket, lagt lag på lag over uker, og noen ganger måneder. Mens et trykk vil være helt glatt, uten struktur og nærmeste som et bilde, har et originalt maleri dybde, det er blitt oppbygde av alle de tørkede lagene og har en helt unik struktur. Se for eksempel på dette blå-hvite maleriet fra Kristine Hasseløy, eller det hvite fra Astrid Kjellevold, her ser du hvordan de ulike fargelagene skinner gjennom hverandre, og du kan se lagene i malingen på lang avstand.
Denne strukturen gjør at verket ser gjennomarbeidet ut, som det jo er. Og vi verdsetter tidsbruk og nøyaktighet når vi investerer i noe. Det kan sammenlignes med å kjøpe en bunad. Du vet at en syerske eller bestemor(Evt politisk korrekt; bestefar) har brukt utallige timer på å velge ut det beste stoffet, finne det rette mønsteret og fargekombinasjonen, og først da begynner det virkelige arbeidet - alle timene med håndarbeid.
Når jeg sier timesvis med maling, så mener jeg dagevis, eller ukevis. Tørke tar tid, og tørke er ofte det som skaper interessant struktur i et verk. Det gir maleriene et eksklusivt uttrykk. Med andre ord, alle de dyrebare timene bak et slikt verk er også det som gir det eksklusive uttrykket - naturlig nok.
​
Avsluttningsvis vil jeg si det beste av alt; du har aldri sett to av et originalverk. Det du ser finnes bare i en eneste variant, og om du en dag skal kjøpe ett, vet du at du er den eneste som eier akkurat dette originalverket. I GalleriNora har vi ingen kopier, trykk eller replikaer. Vi vil at alle maleriene skal være det eneste av sitt slag, slik at alle som kjøper får unike verk.
Om du en dag skulle selge det, vet du med sikkerhet at du sitter på et eksklusivt originalverk håndlaget av en av kunstnerne i GalleriNora.
​
Håper dette var oppklarende
- Nora